Recension av nya Tom Clancy-boken, skriven av Don Bentley, med titeln "Under attack"

Recension: ”Under attack” av Tom Clancy & Don Bentley

/

Att hänga med i Tom Clancy-böckerna om Jack Ryan kräver vid det här laget ett helt lexikon. Sen Clancys bortgång 2013 är det enbart spökskrivare, dock namngivna sådana, som håller liv i Jack Ryan-serien. Genom åren har dessa författare kommit och gått. Även om andan och storylines har känt igen, så har kvaliteten på berättelserna varierat. Åtminstone om man frågar mig. Två av de senaste Tom Clancy-böckerna är skrivna av Marc Cameron, ”Fiende ur skuggan” och ”Röd vinter”. För den som vill hålla koll på Tom Clancys böcker så rekommenderar jag i vanlig ordning Wikipedia-sidan för ”Ryanverse”.

”Under attack” gavs ut 2023, på engelska under titeln ”Flash Point”. Huvudroll är Jack Ryans son, Jack Ryan Jr, som i denna bok befinner sig i en ovanligt pressad situation. Tidigare har presidentsonen, som vid det här laget verkar föredra att agera under radarn och göra avancemang på egna meriter, varit en del av det specialteam som utför jobben som ingen annan kan göra. Nu ska han själv leda sitt team, och förutsättningarna är tuffa. Vad som skulle varit ett enklare uppdrag på ett universitetsområde i Tyskland, utvecklas snabbt till en kniven på strupen-situation där Jack Ryan Jr tvingas ta egna beslut baserat på ytterst bristande information.

Jack Ryan Jr-bok med högt tempo men repetitiva grepp

”Under attack” är den första Jack Ryan Jr bok jag läser som är skriven av Don Bentley. Eftersom jag gillar genren och har läst en hel del annat i kategorin så är jag initialt peppad på hur en ny författare ska ta sig an Tom Clancys välkända karaktärer. Don Bentley gör jobbet ungefär som man förväntar sig det. Tempot är högt, och till skillnad från en del Marc Cameron böcker så tycker jag att historien är bättre uppdelad sett till boken som helhet.

Däremot har Don Bentley en otroligt irriterande förmåga att beskriva en plötsligt händelseförveckling på exakt samma sätt, gång på gång. Det här är bara ett urval av exempel:

• ”Kanske var alltsammans bara ett stort missförstånd. Eller kanske inte, med tanke på kidnapparnas kpistar.” (sida 49)
  • ”Så här långt gick allt enligt planen. Bortsett från den blick Cary kände i nacken.” (sida 53)
  • ”Operationen skulle kanske gå enligt planen ändå. Sedan sprack ett av Audins däck.” (sida 59)
  • ”Så långt allt väl. ’Spiran, detta är Lien. Jag tror vi har någonting.’ Eller inte.” (sida 198)

Förfarandet påminner mig lite om när karaktären Horatio Caine i ”CSI: Miami” levererar en oneliner samtidigt som han sätter på sig solglasögon. En eller två gånger funkar. Men mer än så, så blir det bara en meme av det hela.

Hint om en nya framtidsutveckling för Tom Clancy-böckerna?

Trots denna invändning bjuder ”Under attack” på underhållande läsning för den som gillar den här typen av bok. Den är inte bäst i serien, men inte heller sämst. Mest oväntat är nog i mitt tycke sidospåret av romantik. Men kanske är det dags för Jack Ryan Jr att levla upp? En karaktär kan bara vara äventyrsfull ungkarl i så många år innan alla vinklar utforskats. Om inte annat skulle det innebär att mer får stå på spel, vilket behövs när huvudkaraktärerna har plot armor för decennier framöver.

Repetitiva grepp
6/10
Högt och jämnt fördelat tempo