Expedition parfym av Jenny Lantz

Recension: ”Expedition Parfym” av Jenny Lantz

/
Cirka 1 minuts lästid

”Expedition Parfym” av Jenny Lantz är en bok som riktar sig till både dig som redan är intresserad av parfym samt till dig som vill förstå och lära dig mer. Nischparfymer är mer i ropet än någonsin. Detta är en bok som på ett härligt nördigt sätt gräver i varför det är så och på vilket sätt nischparfymerna förändrat parfymmarknaden.

Parfym genom en doftälskande forskares ögon

Jenny Lantz har en bakgrund som docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm och som docent i modevetenskap vid Stockholms Universitet. Hon har dessutom varit gästforskare vid Harvard. Det märks när man läser ”Expedition Parfym”. Boken är full av intressanta intervjuer med relevanta personer. Den backas upp av fakta och, som sig bör, finns en gedigen referensförteckning i slutet av boken. Perfekt för oss som gillar att gräva ännu mer.

”Expedition Parfym” av Jenny Lantz är en fascinerande berättelse om parfymmarknaden och olika påverkansfaktorer inom den. I boken får alla komma till tals: från deltagarnas i Lantz egna doftcirkel till ”näsorna” som jobbar med att skapa dofterna vi sedan suktar efter. Det är en oerhört intressant inblick i en bransch som i vanliga fall inte är särskilt transparent. Som läsare förstår man snabbt varför näsorna inte bara är kemister utan konstnärer. Faktum är att det blir tydligt att parfym och doft inte bara är del av skönhetsindustrin utan faktiskt en alldeles egen konstform.

Intressant om vart parfymmarknaden är på väg

Jag som jobbar som skönhetsskribent, blir ibland blind för produkter inom beautysegmentet. Pressreleaser duggar tätt och det släpps fler parfymer per år än vad jag ids räkna. Parfym från mainstreammärken får ofta en storstilad release, snygga pressbilder, och flankers som aldrig tycks ta slut. Trots detta (eller kanske på grund av detta?) har konsumenterna till viss del vänt dessa märken ryggen. Istället är det nischdofterna som lockar oss. Dessa kommer från märken som inte satsar särskilt mycket på marknadsföring och frångår de könskodade doftkategorierna. Lantz dyker ned på djupet i detta fenomen. Varför har det blivit så här och hur kan framtiden för parfymbranschen tänkas se ut?

För mig som kategoriserar mig som doftintresserad sedan många år och doftnörd sedan relativt nyligen, är ”Expedition Parfym” en fantastisk bok packad med kunskap och tankar kring doft. Dessutom är den snygg nog att ha framme på soffbordet – vilket gör mig extra öm för den.

Lärorikt även för den initierade
9.9/10
Ökar förståelsen för parfymbranschen