"The reappearance of Rachel Price" av Holly Jackson

Recension: ”The Reappearance of Rachel Price” av Holly Jackson

///

Nu blev det Holly Jackson x 2 här på Bläddrat den här veckan. Jag slog nämligen till på ”The reappearance of Rachel Price” av Holly Jackson direkt efter jag hade avslutat ”Five Survive”. Jag var inte helt tagen av ”Five Survive” och ville se om nysläppta ”The reappearance of Rachel Price” levde upp till hajpen. Gjorde den det? Både ja och nej.

En försvunnen mamma kommer tillbaka

När Bel är två år försvinner hennes mamma spårlöst. Nu, 16 år senare, har familjen gått med på att låta ett filmteam spela in en true crime-dokumentär om fallet. Dokumentärteamet hoppas så klart på att nysta upp vad som egentligen hände med Rachel Price. Bel tycker däremot att det är ett himla omak att intervjuas för detta. Men eftersom kontrakt har skrivits och välbehövda pengar ska betalas, stället hon upp. För sin pappas skull. Men plötsligt dyker Rache Price upp igen. Vandrandes längs med motorvägen med blodiga fötter och samma kläder som hon en gång försvann i.

Men Rachel möts inte direkt med öppna armar. Bel känner i magen att det är något som inte stämmer. När hennes pappa dessutom drar sig undan mer och mer, börjar hon undersöka fallet på egen hand. Kan hon verkligen lita på Rachel?

Holly Jackson snålar inte på oväntade vändningar

Holly Jackson skriver för en något yngre publik än mig. Men jag är ju väldigt förtjust i YA-böcker och Jackson är kanske den mest populära författaren av YA-deckare just nu. Jag läste A Good Girl’s Guide to Murder-trilogin förra året och ”Five Survive” för bara någon vecka sedan. En sak alla Jacksons böcker har gemensamt, är att det alltid kan bli värre. Just när man tänker ”whoa, denna plot är RÄTT skruvad”, släpper Jackson lite till på reglaget och allt blir ännu lite mer osannolikt. Nu är ju inte heller tanken med en deckare eller thriller, att historian ska vara sannolik. Men på något sätt passerar Jackson ofta gränsen för vad jag som läsare riktigt köper som trovärdigt för berättelsen. Även i ”The Reappearance of Rachel Price” av Holly Jackson tycker jag till slut att det blir lite väl mycket av det goda.

När jag har ett par timmar kvar i lästid, undrar jag hur i hela fridens namn berättelsen ska kunna dra ut på tiden i så många sidor till. Det har redan hänt så mycket och jag har redan fått så många svar. Men då strösslas det in fler frågetecken och fler plot twists. När boken väl är över sitter jag kvar i soffan med en känsla av att jag kanske inte fått hela sanningen? Var det verkligen detta som hände, eller har Bel återigen blivit lurad? Eller vad värre är: har jag som läsare blivit lurad?

Jobbigt att vara huvudkaraktär i en Jackson-roman

Utöver alla vändningar i berättelsen, har Jacksons böcker en sak till gemensamt. De slutar aldrig 100 procent lyckligt för huvudkaraktären. Dör de? För det mesta inte. Kommer de vara i behov av livslång terapi efter vad det genomgått i böckerna? Gud ja! Säga vad man vill om Holly Jackson, men det är inga silkesvantar hon bär medan hon hamrar ut berättelser om sina tonåriga slueths.

Snabbt tempo och många vändningar
9/10
Trovärdig story