”Oland – Sveriges glömda Hollywoodstjärna” av Kim Khavar Fahlstedt är en av de sex böcker som har nominerats i kategorin bästa svenska fackbok inför Augustpriset 2024. Under oktober och november är vi ambassadörer för Augustpriset och fackböckerna. Detta innebär att vi bland annat kommer läsa samtliga 6 nomineringar. Idag recenserar vi ”Oland”.
Vad handlar ”Oland” om?
”Oland” är boken om en av Sveriges största Hollywoodstjärnor – Warner Oland. Oland föddes som Werner Ölund i Bjurholm i Västerbotten. Han tillbringade sina första år där, men vid tolv års ålder emigrerade han till USA tillsammans med sin familj. I sin ungdom började Oland intressera sig för skådespeleri. Likt många andra – genom tiderna – hade han modet att våga följa sin dröm. Olikt de flesta andra, så lyckades han faktiskt uppfylla den.
”Oland” skildrar den krokiga vägen från norra Sverige till Kalifornien. Oland blev med tiden framför allt blev känd för sina rolltolkningar av asiatiska karaktärer. Med sitt skådespeleri blev han en bidragande kraft till den rasistiska sterotypen ”yellow face”. Karriären ledde till stor framgång, och rikedom, men kom även att tära hårt på Warner Oland. Han dog endast 58 år gammal, under ett besök hemma i Sverige år 1938.
Tankar om ”Oland”
Lika mycket som ”Oland” är en livsskildring är boken en tidsresa. Olands existens i kulturhistorien måste ses i sin rätta kontext. Och detta är något som Khavar Fahlstedt ligger ned mycket tid på. Varje kapitel är späckat med fakta inte bara om Warner Olands liv, utan också om världen – tiden, samhället, kulturen – som han levde i. För läsaren som inte redan är så kunnig om filmhistoria är boken även full av små lärorika guldkorn. Bara ett av många exempel som flyger förbi i texten är ursprunget för begreppet nickelodeon.
Olands liv är skildrat med stor ömhet. Det skulle ha varit enkelt att betrakta honom med nutida ögon. Att helt enkelt kritiskt ifrågasätta uppbyggnaden av stereotypen med rasistiska undertoner. Men det här är en bok som inte är skriven för att döma utan för att förstå. Som läsare är det mycket information att ta in, och ”Oland” läses bäst kapitel för kapitel. Lite som en lärobok. Vilket inte är så konstigt med tanke på att författaren också är verksam som lektor i filmkunskap.
Det är engagerande att läsa en bok skriven av någon som tagit sig den tid som behövs att verkligen lära känna skådespelaren och människan Oland på djupet så som Khavar Fahlstedt gjort. Paralleller kan dras till nutida skådespelares livsöden med uppgång och fall, men hela tiden finns en djupare analys i bakgrunden. Den gör att sensationslystnaden helt lyser med sin frånvaro i boken. I slutet av ”Oland” ställer sig författaren frågan om hur vi minns Oland. Men jag tror att det är till stor del tack vare Kim Khavar Fahlstedt som många alls kommer minnas Warner Oland.
Vem borde läsa ”Oland”?
Det säger sig självt att alla som är intresserade av filmhistoria kommer finna ”Oland” både lärorik och underhållande. Men man kan även stryka ordet film ur meningen ovan. För boken ger även en djupgående inblick i historia i allmänhet – i allt från den svenska migrationsvågen i slutet av 1800-talet till 1920-talets depression. ”Oland” är en bok för alla de som uppskattar detaljerat skildrade livsöden.