Väninnorna på Nordiska Kompaniet Ruth Kvarnström-Jones

”Väninnorna på Nordiska Kompaniet” av Ruth Kvarnström-Jones

Jag blev förvånad när ”De fenomenala fruntimren på Grand Hotel” vann årets feelgood i Storytel Awards. Inte för att den inte är värd att prisas, det är den sannerligen. Men om jag skulle genrebestämma den, hade jag inte valt feelgood. Men i en intervju med DN för ett par veckor sedan, säger författaren Ruth Kvarnström-Jones: ”För mig är feelgood att man stänger boken och är nöjd. Det värsta jag vet är att se deckare på tv där fallet inte riktigt blir löst”. Och det får jag lov att säga om både boken om kvinnorna på Grand Hotel och den nya boken ”Väninnorna på Nordiska Kompaniet”: det är synnerligen tillfredställande och fröjdesam läsning. När jag lägger ihop boken är jag mer än nöjd. Förutom möjligen över det faktum att jag nu återigen måste säga hejdå till väninnorna som tar Stockholms arbetsplatser med storm.

Vad handlar ”Väninnorna på Nordiska Kompaniet” om?

”Väninnorna på Nordiska Kompaniet” är alltså den andra boken i Ruth Kvarnström-Jones fina serie om vänskap, kvinnokamp och jakten på jämställdhet i sekelskiftets Stockholm. Eller nja, nu befinner vi oss faktiskt inte vid sekelskiftet längre. Handlingen har fått en skjuts fram till 1912. Josef Sachs är i full färd med att bygga det som ska komma att bli ett välkänt landmärke i Stockholm: Nordiska Kompaniet, mer känt som NK, på Hamngatan. Oron sjuder i Europa och det talas om risk för krig. Men Josef Sachs har en vision – att skapa Nordens mest imponerande varuhus. Han tänker inte låta hotet om krig stoppa honom.

För Märta övergår glädjen över det nya varuhuset snar till oro över kriget. Hennes tyske fästman Wilhelm måste nämligen återvända till sitt hemland Tyskland för att försvara det i kriget. Hur ska han klara sig? Och hur ska hon klara sig utan honom? Vännerna Torun, Beda, Ottilia och Karolina (som vi alla känner sedan förra boken) försöker stötta henne, men kriget får vänskapsbanden att knaka.

På varuhuset knyts det dessutom nya vänskapsband. Märta kommer Ellen Sachs nära. Ellen i sin tur tar den blyga chefskassörskan Maria under sina vingar. Snart ansluter sig dessutom unga Victoria Ekman, som lämnat det lugna livet i Rättvik för att omfamna storstadens puls efter att ha längtat ändå sedan hon var nio år gammal.

Recension: ”Väninnorna på Nordiska Kompaniet” av Ruth Kvarnström-Jones

Vänninorna på Nordiska Kompaniet” av Ruth Kvarnström-Jones är en minst lika fartfylld berättelse som ”De fenomenala fruntimren på Grand Hotel” är. Här behöver man inte oroa sig för att berättelsen ska stå och stampa. Den rör sig hela tiden framåt med kraft. Till en början är det lite svårt för mig att orientera mig bland alla karaktärer. Särskilt bland de som vi får återse från förra boken. Mitt minne är nämligen som en guldfisks. Jag blir därför förtjust över att hitta en förteckning över alla karaktärer i början av boken. Perfekt. Att listan över personer dessutom innehåller asterixer för att markera vilka som funnits på riktigt, tycker jag är oerhört sympatiskt. Jag kan så lätt tappa tråden då jag gärna faller ned i ett djupt hål av googlingar om personer har eller inte har funnits i historiska romaner. Perfekt då att kunna bläddra tillbaka till personindexet.

Josef Sachs – en nytänkande arbetsgivare

Något som jag kände mig lite skeptisk till när jag läste ”Väninnorna på Nordiska Kompaniet” var hur genomhyvens varuhuschefen Josef Sachs verkade vara. Kan detta verkligen stämma, undrade jag, och hamnade ändå i ett djupt hål av research. Och vet ni, det stämmer. 1902 gav Josef Sachs NK:s anställda fri läkarvård och pensionssparande. Enligt boken (detta har jag dock inte bekräftat) fortsatte han att betala lön för de män som blev inkallade under krigsårens beredskap, han såg till att de hade jobb när de kom tillbaka och han hade även en fond för sina anställda som förvaltades av Intressekontoret. Intressekontorets uppgift var att ha de anställdas intressen i fokus och erbjuda stöd på olika sätt. Det kunde handla om allt från ekonomisk hjälp vid sjukdom eller olycka till rådgivning i arbetsfrågor. Intressekontoret fungerade som en trygghetsresurs för personalen, där deras välbefinnande prioriterades både i och utanför arbetslivet. Plötsligt får dissen ”Intresseklubben antecknar”, nästan en varm mening. Ja just ja, han grundade även, tillsammans med sin syster, Sachsska Barnsjukhuset.

”Väninnorna…”: En historisk pärla om Stockholm

Kan jag rekommendera ”Väninnorna på Nordiska Kompaniet” av Ruth Kvarnström-Jones? Ja, av hela mitt hjärta. Dels, naturligtvis, för de fina vänskapsrelationerna. Men kanske främst för hur Kvarnström-Jones även i denna bok lyckas lyfta fram pärlor av Stockholms historia med fokus på kvinnorna, som jag tidigare varit helt okunnig om.

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i NK, men nu kommer jag nog faktiskt se varuhuset med andra ögon. Även om deras gamla slogan att kunden är kung och Kungen är kund, inte riktigt verkar stämma längre. Jag känner mig nämligen aldrig som en kung på NK. Jag tror Josef Sachs hade blivit ledsen om han fick höra om det stundtals trista sättet att bemöta kunder på det flotta varuhuset nu, 110 år senare.

Betyg

En nytänkande form av feelgood
9/10
Blandar historia med fina personporträtt
10/10
Längtar man direkt efter tredje boken?
10/10
Totalt
9.7/10

Katarina gillar både en pigg feelgood och en dyster dystopi. Hon har poddat om böcker i flera år och ser nu fram emot att gräva ned sig riktigt djupt i bokrecensioner av allt från kiosklitteratur till klassiker.

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Recension Älskade Betty Katarina Widholm
Previous Story

”Älskade Betty” av Katarina Widholm

Recension av Laura Daves roman "Natten vi förlorade honom"
Next Story

”Natten vi förlorade honom” av Laura Dave

Don't Miss